Inclusie en diversiteit

Inleiding

Binnen een leerorkest geven we instrumentaal muziekonderwijs aan diverse doelgroepen in het hele koninkrijk. De term diversiteit wordt al snel genoemd, maar wat kunnen we daaronder verstaan? Dat geldt zeker ook voor de term inclusie.

Nina Blussé (sociaal psycholoog-trainer) begeleidt meer dan acht jaar een diversiteit aan organisaties op hun pad om inclusiever te werken. Ze introduceert de thematiek rondom ‘inclusiever werken’ aan de hand van drie korte filmpjes.

‘Leerorkest 1’: Wat bedoelen we met diversiteit, en met inclusie.

‘Leerorkest 2’: Waar komen onze (on)bewuste voorkeuren vandaan, en wat is het effect daarvan op ons denken, voelen en doen.

‘Leerorkest 3’: Zelfreflectie en experimenteren: twee denkkaders om zelf vaker toe te passen.

Deze introductie in 3 delen van 4 tot 5 min is voor iedereen interessant: van docent tot coördinator, van directeur tot vrijwilliger. Het is niet alleen een theoretisch kader maar nodigt je uit na te denken over jou manier van kijken naar, denken over en werken met je leerlingen, collega’s en andere betrokkenen in de breedste zin.

Filmpjes

Meer weten?

Op deze pagina vind je een introductie op de workshop Inclusie en diversiteit. Een traject met live workshops is aan te bevelen als je je verder wil verdiepen in dit onderwerp. Neem contact op met Leerorkest Nederland voor meer informatie over het boeken en bezoeken van workshops.