Dirigentenspel als instant composing
Een leerling is de dirigent. Hij geeft aan wanneer de anderen mogen beginnen met spelen. Iedereen mag spelen wat die wil, maar moet wel opletten of de dirigent harde of zachte geluiden aangeeft. Als de dirigent het van te voren afgesproken stopteken geeft, moet iedereen stoppen met spelen. Hoeveel seconden duurt het tot iedereen stil is?
Doel: beginnen en stoppen op teken van de dirigent, tijdens het spelen op de dirigent letten.
Dit principe kan stapsgewijs worden uitgebouwd tot een hele compositie. Te beginnen met het Snarendoorgeefspel. Hierbij wordt er
een snaar pizzicato gespeeld en de beurt wordt zo snel mogelijk doorgegeven zonder pauze. G D A E gaat zo snel mogelijk de kring rond.
Daarna hetzelfde met dirigent. Deze bepaalt de inzet: of er pizzicato of arco wordt gespeeld. De dirigent varieert ook het tempo. Bij een volgende wijst de dirigent de persoon aan die mag spelen. Het geluid gaat niet meer de kring rond. Dirigent be- paalt tempo en pizzicato en/of arco. Nu kiezen de leerlingen zelf een noot met vingers opzetten, alleen pizzicato weer met dirigent.
Dirigent verdeelt leerlingen in groepjes, geeft opdrachten per groepje. Met arco, pizz, vingers en losse snaren. Met behulp van armbeweging dirigent wordt tempo en dynamiek aangegeven. Groepjes spelen eerst na elkaar, daarna ook door elkaar. Dirigent zet de groepjes aan en uit. Het is belangrijk om van tevoren af te spreken wat de dirigenttekens zijn voor arco, pizzicato, snaar nummers, dynamiek, alle snaren, arco, tremolo etc. Als dit goed loopt kan deze geleide improvisatie gecombineerd worden met een een verhaal, daardoor ontstaat een live hoorspel.
Doel: samenspel trainen, iedereen actief, spelen onder dirigent trainen, creativiteit ontwikkelen.