Lesopbouw en werkvormen

Inleiding

Denk eens na over de laatste les die je onlangs gaf. Weet je nog wat je daarin behandeld hebt? Hoe verliep de les? Wat kwam er allemaal aan bod? Had je over de dingen nagedacht die je wilde doen of ben gewoon gestart en heb je de les geïmproviseerd?

Er zijn vele manieren om tot een goede les te komen, improvisatie en ingaan op de situatie is altijd belangrijk maar in de workshop gaan we kijken waar je van te voren en achteraf over na kan denken zodat je een gevarieerde les kunt geven.

Als ik zelf niet nadenk over een les kom ik meestal onaangename verrassingen tegen en heb ik achteraf ook het gevoel bepaalde dingen vergeten te hebben. Ook geef ik dan minder gevarieerd les omdat ik vanuit mijn routine werk en ook de dingen behandel die voor mij vanzelfsprekend zijn. Je kunt thuis nadenken wat er allemaal aan bod kan en moet komen in de les. Denk bijvoorbeeld aan omgang met het instrument, ontwikkeling van speelvaardigheid, ritmische ontwikkeling, noten lezen en de liedjes voor de concerten leren zingen en spelen.

Door goed na te denken vooraf kun je veel gevarieerder les geven. Door onder andere rekening te houden met verschillende leerstijlen. Niet iedereen leert hetzelfde, als ik les geef werk ik vaak vanuit noten, ik ben het gewend vanuit mijn klassieke opleiding om vanuit noten muziek te maken. Dit kan voor sommige leerlingen goed werken maar er zal een andere groep zijn die liever gaat experimenteren. Door van te voren na te denken over de manieren waarop je de lesstof aanbied kun je hier rekening mee houden. We gaan bekijken hoe verschillende leerstijlen (de doener, de dromer, de denker of de beslisser).

Als je van te voren nadenkt over het aanbieden van de lesstof kun je ook nadenken hoe je verschillende domeinen van muziek aan bod laat komen. Het spelen van een instrument is niet het enige dat belangrijk is bij een leerorkest les. Er wordt ook veel gezongen, bewogen, geluisterd, noten gelezen, gecomponeerd en geïmproviseerd en zeker niet onbelangrijk ook aan elkaar gepresenteerd. Het van te voren hierover nadenken zorgt voor variatie in de les en zal de motivatie en concentratie van de leerlingen verhogen.

Vanuit de schoolmuziek zijn er verschillende didactische en methodische werkvormen die we gaan bekijken en zien hoe we die in de les kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld de call response is heel goed in te zetten in de lessen. Maar ook verschillende spelletjes kunnen de lessen gevarieerd maken.

Tot slot zien we ook hoe belangrijk het is om na de les samen met de leerlingen te reflecteren op wat er in de les allemaal gedaan en geleerd is. Vaak wordt er in een les veel meer gedaan en door dit te herhalen onthouden de leerlingen (en jijzelf) dit veel beter en kan hier de volgende les ook weer op verder worden gewerkt.

Documenten

Meer weten?

Op deze pagina vind je een introductie op de workshop Lesopbouw en werkvormen. Een traject met live workshops is aan te bevelen als je je verder wil verdiepen in dit onderwerp. Neem contact op met Leerorkest Nederland voor meer informatie over het boeken en bezoeken van workshops.